Podcast: Download (Duration: 5:27 — 4.4MB)
Ten produkt zna większość studentów i osób stroniących od kuchni. Zupki Chińskie, makaron instant, który wystarczy zalać wrzącą wodą, przykryć talerzykiem by po trzech minutach mieć gotowe danie obiadowe. W samym tylko roku 2010, sprzedano ich na świecie 95 miliardów. Jego znaczenie dla biedniejszej części populacji świata jest nie do przecenienia. W 2000 roku, to makaron instant (instant ramen) a nie Walkman, motorower czy aparat cyfrowy, uznany został przez Japończyków za najważniejszy wynalazek japoński XX wieku.
Jego wynalazca, w rocznicę swoich urodzin 5 marca 2015 roku uhonorowany został przez Google przygotowanym dla niego Doodle:
Jak wynaleźć nowy produkt
Popularnie zwane Zupki Chińskie, inaczej Instant Ramen, zaspakajają głód milionów ludzi na całym świecie. Niewiele osób jednak wie, że wynalazek ten… wziął się z głodu.
Był 15 sierpnia 1945 roku. 35 –letni mieszkaniec Osaki w Japonii szedł właśnie przez zrujnowane bombardowaniami miasto. Wojna mocno dotknęła ten rejon świata, zostawiając jego mieszkańców na granicy ubóstwa. Wśród ruin, znalazły się również trzy należące do niego budynki fabryki.
Dzień wcześniej w tej części świata zakończyła się II Wojna Światowa. Japonia skapitulowała.
Idąc przez ruiny miasta, zauważył długą na 20 – 30 metrów kolejkę stworzoną przez biednie ubranych, wychudzonych ludzi. Czekali na miskę makaronu zalanego rosołem. To popularne w Japonii danie jest tam tak powszechne jak chleb w Europie.
Mężczyznę uderzył fakt, że ludzie byli w stanie długo czekać w chłodzie dnia i nocy na miskę ciepłej zupy z makaronem. Takie obrazki były typowe dla Japonii nawet na wiele lat po zakończeniu wojny. Głód był powszechny.
Pomyślał wtedy: „Świat zazna pokoju, gdy wszyscy ludzie będą mieć wystarczającą ilość jedzenia.”
Głód stymulatorem
Był rok 1957. Został znów bez grosza, stracił pracę, ponieważ bank którym kierował, zbankrutował.
Gdy 12 lat wcześniej zobaczył biednych, wygłodniałych ludzi czekających na miskę ciepłego rosołu z makaronem, przyszedł mu do głowy pomysł. Ludzie szukali taniego, ciepłego, szybko przygotowywanego, pełnego składników odżywczych jedzenia.
Pomyślał: A co, gdyby istniał produkt spełniający te kryteria?
Teraz nie miał nic do stracenia. W Japonii najbardziej powszechnym i lubianym daniem był wspomniany wcześniej rosół z makaronem. Przygotowywany inaczej niż w naszej części świata, nazwany Ramen, to makaron najpierw spryskiwany rosołem, następnie smażony w tłuszczu z tampury.
Powiedział:
Inspiration leads to invention. Tenacity is the breeding ground for inspiration. There can be no invention in the absence of tenacity.
(Inspiracja prowadzi do wynalazku. Wytrwałość jest pożywką dla inspiracji. Nie może być wynalazku, gdy nie ma wytrwałości.)
Tenacity is the breeding ground for inspiration. There can be no invention in the absence of tenacity. Share on XRok czasu zajęło mu wynalezienie makaronu, który byłby wstępnie gotowy do jedzenia, jednak wciąż w postaci suchej, możliwej do długiego przechowywania oraz niemal błyskawicznego przygotowania do jedzenia. Stało się to przez przypadek, gdy zdesperowany brakiem rezultatów swoich eksperymentów, wrzucił makaron do tłuszczu tempura by zauważyć, że zamiast rozmięknąć, wysusza się oraz pojawiają się w nim małe kanaliki umożliwiające znacznie szybsze późniejsze jego gotowanie.
Miał wtedy 48 lat. Wcześniejszy dwukrotny bankrut, właśnie wynalazł błyskawiczny makaron. Share on X
Pierwszy produkt nazwany Chicken Ramen, stał się niemal momentalnym sukcesem. Japończycy cenili fakt, że mogą przygotować szybko tradycyjne dane w swoich domach.
Obserwacja źródłem udoskonalenia
W 1971 roku, na rynek wprowadzono kolejny wynalazek. Tu pomysł pojawił się pięć lat wcześniej, podczas wizyty wynalazcy w Stanach Zjednoczonych Ameryki, gdzie zaobserwował, w jaki sposób Amerykanie lubią jeść makarony ramen. Po prostu łamali go, wrzucali do kubka i zalewali wrzątkiem.
Co gdyby stworzyć produkt, który składał by się już odpornego na gorąco kubka z makaronem w środku, wymagający jedynie zalania wrzątkiem?
Po 5 latach eksperymentów, kubki zastąpiono odpornymi na wysokie temperatury kubeczkami z plastiku, tworząc podbijający rynki świata produkt: Cup Noodles.
Wielkość sprzedaży skoczyła pod niebiosa. Osiągnęła wartość przekraczającą 20 miliardów sztuk.
Dziś ów produkt tak prosty jak suchy, szybki w przygotowaniu do jedzenia makaron, znany jaki zupki Chińskie, dostępne w 9 smakach, stanowi podstawę biznesu, osiągającego dochody netto przekraczające rocznie 3 miliardy dolarów.
Mężczyzną tym był Momofuko Ando, dwukrotny wcześniejszy bankrut, który pomógł ludności Japonii i świata zaspokoić palące uczucie głodu dając im szybki w przygotowaniu i pożywny makaron.
Momofuko zmarł w roku 2007, w wieku 96 lat. Legenda głosi, że do ostatniego dnia jadł Instant Ramen.
….
Jak mówi Richard Branson, problemy są źródłem pomysłów na produkty bądź usługi Share on X. Jakie Ty zauważasz wokół siebie i na świecie palące potrzeby, które możesz pomóc rozwiązać? Jeśli masz pomysł, działaj, świat jest głodny rozwiązujących problemy wynalazków.
Treść tworzona miedzy innymi w oparciu o wiedzę, doświadczenie własne oraz:
http://www.nytimes.com/2007/01/09/business/worldbusiness/09ando.html?_r=0
http://luckypeach.com/mankind-is-noodlekind-momofuku-ando-and-the-invention-of-instant-ramen/
http://www.google.com/doodles/momofuku-andos-105th-birthday
http://en.wikipedia.org/wiki/Momofuku_Ando
Użyte grafiki pojawiły się w wyszukiwarce Google 5 marca 2015 roku, wykonane przez Google.