Podcast: Download (Duration: 5:13 — 4.2MB)
Po wprowadzeniu na rynek, większość produktów jak kamienie spada na dno pędzącej rzeki Internetu, by nigdy więcej nie wypłynąć na powierzchnię. Po prostu nie radzą sobie na rynku, czy to za sprawą braku/błędnego/słabego marketingu, bądź po prostu nikt, oprócz ich twórcy, ich nie potrzebuje. Co gorsza, nikt przed wprowadzeniem ich na rynek nie sprawdza czy zapotrzebowanie na tego typu produkt w ogóle istnieje.
W dalszej części artykułu poznasz historie jednego z najbardziej dochodowych biznesów Richarda Bransona, brytyjskiego miliardera innowatora, oraz jak rozpocząć podobne działania w swoim biznesie.
Co zrobić by przygotować produkt, na który ludzie czekają i odpowiednio dotrzeć do potencjalnych klientów? Ciekawym przykładem spektakularnego sukcesu opartego na solidnych fundamentach faktycznej potrzeby ludzkiej, jest historia jednego z najbardziej dochodowych przedsięwzięć Richarda Bransona.
Cofnijmy się trzydzieści lat w przeszłość.
Jest rok 1978
Branson wraz z Joan, swoją przyszłą żoną, próbuje przelecieć samolotem z wyspy Beef Island do Puerto Rico. Przy pełnym pasażerów lotniskowym terminalu, tak samo jak Richard pragnących za wszelką cenę wydostać się z wyspy, planowany lot zostaje odwołany. Długo się nie namyślając, Richard dzwoni do kilku firm mogących wyczarterować samolot i wybiera najlepszą ofertę: za $2000 wynajmą mu samolot, który przewiezie wszystkich bezpiecznie na miejsce! Na pożyczonej czarnej tablicy pisze „ Puerto Rico $39”, po czym w krótkim czasie sprzedaje wszystkie bilety.
W tym latach buduje własny biznes i spędzając coraz więcej czasu na pokładach rożnych samolotów, z narastającą niechęcią obserwuje niski standard usług oferowanych przez innych przewoźników lotniczych, monopolistów takich jak British Airways, British Caledonian, TWA, PanAm. Co więcej… irytacja nie jest tylko jego reakcją, ale widzi ją na twarzach wielu innych pasażerów samolotów.
Luty 1984.
Do drzwi Bransona puka Randolph Fields, amerykański prawnik, który dwa lata wcześniej klęską zakańcza swoją batalię o utworzenie nowych linii lotniczych. Jego firma przewozowa zostaje usunięta z rynku przez wspomnianych wcześniej czterech przewoźników „powietrznych”, którzy nie przebierając w środach wykańczają konkurencje. Z resztą wcześniej to samo przydarza się Freddiemu Lakerowi (właściciel Laker Airways, pierwsze na świecie tanie linie lotnicze).
Richard Branson zna historie Freddy Lekera oraz Fieldsa. Rozpalają jego wyobraźnię, widzi pojawiającą się potrzebę lepszych linii lotniczych, zapewniających wyższy standard, w niższej cenie. Decyduje się działać.
W cztery miesiące wraz z grupą współpracowników gotowy jest do wystartowania z pierwszym lotem nad Atlantykiem, na trasie Londyn – Nowy York. Reszta jest Historią.
Jak do tej pory, jego linie Virgin Atlantic, pod względem jakości obsługi, punktualności, bezpieczeństwa, uznawane są za jedne z najlepszych na świecie, mimo, że od chwili ich utworzenia minęło już 20 lat .
Biznes online przypomina przedsięwzięcie Bransona.
Czy widzisz tłum głodnych rozwiązania ich problemu ludzi, którym możesz zaproponować produkt dostarczający to rozwiązanie? Kto jest Twoją konkurencją, jak wyglądają ich strony internetowe, czy znasz sposoby jakie proponują odbiorcom? A jeśli nie, jak zabrać się do poznania ich lepiej?
W tym miejscu zakładamy, że tak jak Branson, widzisz określoną grupę odbiorców z palącym problemem do rozwiązania.
Jednak podobnie jak on, musisz poznać swoją konkurencję i dokładnie zrozumieć przyszłych klientów, by móc zaproponować im coś unikatowego, lepszego od produktów innych firm. Inaczej, możesz zapomnieć o większym sukcesie.
Konkurencja: jest OK
Badając działania innych firm na twoim rynku, patrz na rozwiązania jakie oferują oczami swoich potencjalnych klientów, nie swoimi. Wciel się w rolę chorobliwie nieufnej i dociekliwej osoby szukającej najlepszego rozwiązania. Na co zwróci uwagę?
- Jakie firmy istnieją na rynku w twojej niszy
- W jaki sposób komunikują swoje rozwiązania, starają się do nich przekonać? (czy oferują na przykład bonusy, czy mają strukturę cenową, jak wygląda ich strona internetowa, czy zbierają adresy emial, może stosują popup, z jakich rodzajów treści korzystają: artykuły, wideo, audio, czy mają rozbudowane platformy społecznościowe – określ sposób komunikowania się na nich)
- Co wśród ich działań wymaga poprawy, a co jest dobre
- W jaki sposób reagują na nich ich odbiorcy, (recenzje produktów, usług)
- Czy maja charakterystyczną markę?
W następnym artykule pokarzemy Ci jak krok po kroku zdobyć odpowiedzi na postawione wyżej pytania.
Źródło Informacji
Richard Branson „Autobiografia. Kroki w nieznane”;
Richard Branson „Business Stripped Bare”;
www.tinylittlebusinesses.com ;
www.superfastbusiness.com