Podcast: Download (Duration: 4:58 — 4.5MB)
Rynek e-commerce rozwija się w Polsce szybciej niż inne sektory handlu. Rośnie sprzedaż przez Internet, i zmienia się sposób w jaki klienci najchętniej dokonują zakupów. Dodatkowo, firma Gemius (prowadzi badania zachowań internautów) podała, że w sierpniu 2013 ponad 80% internautów dokonało zakupów poprzez Internet.
Słyszymy zdania „Rynek e-commerce powinien być dźwignią gospodarki” (finanse.wp.pl) „Rynek E-commerce ma szansę wyprzedzić tradycyjną sprzedaż” (finanse.wp.pl ) „e-commerce w Polsce dopiero rozkwitnie” (Forbes Polska, kwiecień 2014). Ile w tym prawdy?
Na spotkaniu Polskiego Senatu, w kwietniu 2014 roku, były już wiceminister gospodarki Dariusz Bogdan poinformował, że obrót uzyskany z e-commerce w roku 2012 wyniósł 21,5 miliarda złotych. Tempo wzrostu widzimy, gdy ujawniane są prognozy na rok 2014. Dziennik „Rzeczypospolita” podał, że przewidywany obrót w roku 2014 ma wynieść 30 miliardów złotych, a sprzedaż przez Internet ma stać się jedną z najsilniejszych gałęzi polskiej gospodarki!
Jako właściciel sklepu internetowego, co powinieneś wiedzieć by móc przystosować swój sklep do oczekiwań klientów i zwiększyć obroty?
Tak szybki wzrost zainteresowania zakupami w „sieci” spowodowany jest między innymi oszczędnością i lawinowo wzrastającą ilością sprzedawanych smartfonów z 24 godzinnym dostępem do internetu, dużymi wyświetlaczami. Teraz zakupów dokonywać możemy jadąc autobusem, czekając na znajomych w pubie, czy oglądając telewizję i widząc ciekawy produkt na ekranie.
Czy Twoja strona internetowa ma wersję mobilną, czyli wyświetla się czytelnie na smartfonach, tabletach? Czy jest responsywna?
Według raportu PricewaterhouseCoopers, liczba sprzedanych w Polsce smartfonów przekroczy w roku 2014 liczę 27 milionów. Będzie to 47,9 procent wszystkich telefonów sprzedanych w naszym kraju. PwC przewiduje, że do końca 2018 roku, liczba to przekroczy 44 miliony. Liczba tabletów ma być wyższa niż 4 miliony przed końcem 2014 roku, a w 2018, aż 12 milionów.
W roku 2013, na całym świecie sprzedano więcej smartfonów niż komputerów i laptopów razem wziętych. Komputery/laptopy stanowiły raptem 20 % całej sprzedaży, podczas gdy smartfony aż 65%. Jaki jest tego bezpośredni skutek?
Komputery stacjonarne sprawiały, że decyzje zakupowe często zapadały w domu, przed ekranem komputera, bądź w sklepach, tymczasem w erze smartfonów, zakupy dokonywane są intuicyjnie, szybko, pod wpływem emocji na przykład oglądając program telewizyjny. Dodatkowo, telefon pozwala użytkownikowi na porównywanie cen produktu w sklepach online i tradycyjnych.
Wiedząc, że nawet do 80% polskich internautów dokonuje zakupów w internecie, jak sprawić by Twoja strona przyciągała coraz więcej kupujących?
Poniżej kilka z elementów, o których należy pamiętać:
- Wersja mobilna strony, responsywność (coraz częściej w Stanach Zjednoczonych, Australii, Wielkiej Brytanii, najpierw budowane są strony mobilne, i do nich później powstają wersje dla komputerów i laptopów). Zakupy dokonywane za pomocą telefonów są przyszłością, jednak wciąż w generowaniu zysków prym wiodą komputery stacjonarne oraz laptopy (aż 95,7% odsłon stron dokonywanych przez polskich internautów pochodzi z komputerów PC [dane firmy Comscore]).
- Bezpieczne i szybkie płatności przez Internet, telefon: Dzięki serwisom PayU, PayPal, Przelewy24.
- Szybkość otwierania się stron.
- Świadomość potrzeb swoich klientów, dobre poznanie zachowań grupy docelowej.
- Obecność filmów video na stronie, pokazujących produkt, zawierających recenzje klientów. Według Ezry Firestone, właściciela marki „Smart Marketer”, współpracownika shopify.com, niezwykle korzystne jest zawarcie filmu wideo na stronie głównej w stopce, oraz na stronie głównej zamiast baneru wcześniej pokazującego zdjęcia produktów.
- Zawieranie kuponów zniżkowych.
- Pozycjonowanie.
Ciekawe jest to, że na polskim rynku funkcjonuje obecnie ponad 10 tysięcy sklepów internetowych. To niezwykle wysoka liczba, szczególnie, że rynek zdominowany jest przez sklepy i marki polskie, i brakuje na nim firm takich jak eBay czy Amazon. By uzyskać dochody, potrzebne jest wyróżnienie swojej marki wśród innych, zbudowanie relacji z odbiorcami i skuteczne pozycjonowanie.