Branding polskich firm. Targi eHandlu
W pierwszym artykule opisaliśmy nasze wrażenia z odwiedzenia VIII Targów eHandlu w Poznaniu.
Targi eHandlu Poznań. Relacja część pierwsza
Podaliśmy nazwy oraz URL kilku ciekawych firm, z zakresu wysyłki, płatności, programów partnerskich, grafiki. Tak duże wydarzenie jakim były tegoroczne targi, na ogol wykracza poza prezentacje firm i budowanie kontaktów w środowisku. Tak było i tym razem. Rozmawiając z wystawcami, przeprowadziliśmy kilka bardzo interesujących rozmów, podczas których nasi rozmówcy dzielili się swoją, często latami budowaną, wiedzą insiderów.
Fragmentami jednej z tych rozmów chcemy się z Wami w tym artykule podzielić, ponieważ zawiera wskazówki, jak budować silną markę swojej firmy i co jest do tego niezbędne.
W pierwszym artykule przytoczyliśmy zdanie doświadczonego biznesmena oceniającego krytycznie polska scenę eCoemmerce: brak silnych marek. Trudno się z tym twierdzeniem zgodzić, bez dogłębnej analizy polskiego rynku firm działających w branży eCommerce. Zarówno sprzedawców produktów, jak i agencji reklamowych.
Pewnym jest, ze na targach, wśród agencji reklamowych, marketingowych, brakowało wyróżniającej się marki. Firmy oferowały podobne rozwiązania, budując swoja obecność tylko w kontekście oferowanych działań reklamowych bądź marketingowych. To w obecnym czasie zbyt mało by stworzyć markę kultową, a takich na polskiej scenie ehandlu potrzebujemy. Organizator targów, Fundacja Polak 2.0, jest dobrym tego przykładem: odważnie działająca na wielu polach, zarówno w organizacji sympozjów mobilnych, targów (tak jak omawiane targi ehandlu), przeprowadzająca badania rynku, wywiady, wydająca książki o bieżącej sytuacji rynku ecommerce itd.
Jaka jest recepta na poradzenie sobie z marazmem?
Wspomniany przez nas wcześniej ekspert radzi:
- Kluczowe jest budowanie marki. Zamiast korzystania z kanałów sprzedaży oferowanych przez allegro, buduj swoją własną platformę sklepową na własnej domenie. (przykład sklep „5-10-15”) Sprzedając produkt innej firmy, który może mieć w ofercie setka innych sprzedawców, postaraj się o indywidualną ofertę od producenta, dostępną tylko tobie, z możliwością sprzedaży produktu pod własną nazwą.
- Wybierz dobrą platformę sklepową. Unikaj najtańszych platform, tu na ogol napotkasz na ukryte koszty, kiepską obsługę klienta, spowolnienia w pracy strony. Najdroższe rozwiązania (na przykład SaaS, nie są konieczne na początek). Średniej klasy platforma sklepowa zapewni Ci szybkość strony, małą awaryjność sklepu
- Polityka cenowa. Gdy nie masz silnej marki, walczysz z innymi ceną, stopniowo zaniżając swoje marze. To droga do nikąd, mały zysk nie da Ci w perspektywie szans na inwestycje w swój biznes i siebie, zmniejszy możliwości znajdowania kontrahentów (brak czasu), jakość usług. By funkcjonować w biznesie, ważna jest umiejętność czerpania z pracy satysfakcji, odpoczynku, czasu spędzanego z rodziną, przyjaciółmi, wakacji.
- Wytwarzasz dobry produkt, masz do tego technologie umożliwiającą automatyzację, magazynowanie, zajmujesz się jego marketingiem. Do tego niezbędny jest:
- Kapitał. Fundamentalny czynnik dla sukcesu. Czy masz cashflow na start, który umożliwi Ci rozbudowanie strony internetowej, inwestycje w marketing? Jeśli nie, szukaj inwestorów, dofinansowań z Unii Europejskiej.
- Operacyjność: jakość obsługi klienta, logistyka, szybkość realizacji zleceń, profesjonalizm. Każdy z tych elementów maluje krok po kroku mapę emocjonalną Twojej firmy w umyśle klienta. Znana wielu z nas firma zappos.com, sprzedawca butów w świecie online, stała się liderem oferując najlepszą obsługę klienta.
To nie jest proces do wykonania w ciągu miesiąca, czy nawet pół roku. Wymaga stałej pracy i konsekwencji. Ale, gdy połączymy kapitał, z innowacyjnym produktem, serwisem, dodamy do nich niesztampowy marketing (nakierowany na pomaganie ludziom), sukces pojawić się musi.
Peter Drucker:
„Biznes to tylko dwie funkcje: marketing i innowacja”
I tego byśmy bardzo Ci życzyli. Polska scena eCommerce potrzebuje indywidualnych i niestandardowo działających firm. Konkurencja powinna nas inspirować do walki i poszukiwań lepszej jakości. Share on X
VIII Targi eCommerce oferowały możliwość rozwoju firmy, bądź inspirujących rozmów ze znacznie bardziej doświadczonymi biznesmenami działającymi na rynkach międzynarodowych.
Zakończmy podkreślając sugestie wspomnianego eksperta:
„Kluczową rolą managera, szefa firmy powinna być koncentracja na tworzeniu własnej marki, do tego potrzebny jest kapitał”.
Czy zgadzasz się z cytowanymi opiniami? Jeśli nie, jakie według Ciebie polskie firmy online działają ciekawie, niestandardowo, innowacyjnie… walczą o swoją pozycję jako liderów?