Aktualizacje Algorytmu Google wprowadzały od samego początku sporo zamieszania w środowisku osób działających online. Jedna z największych zbliża się w szybkim tempie i ma być poważniejsza w konsekwencjach dla stron www niż update algorytmu z roku 2011, nazwany Panda, który zniósł z indeksu, bądź obniżył pozycje co najmniej 12 % stron www. Czy powinieneś na to zwrócić uwagę? Tak i co więcej, przygotować stronę, sklep internetowy na nadchodzące zmiany, by wyjść z nich obronną ręką.
Historia najpoważniejszych aktualizacji algorytmu Google:
23 lutego 2011 roku, aktualizacja Google Panda
Ta potężna aktualizacja algorytmu wprowadza poważne zmiany w SEO i deindeksuje bądź obniża page rank 12% z wszystkich stron internetowych (liczba podana przez Google). Poszkodowane zostały tkz. content farms (np. Linkvana, farmy treści), strony o słabej jakości treści, tworzonej automatycznie, budujące swoją pozycję w Google na podstawie masowej ilości linków, pochodzących ze źródeł o wątpliwej reputacji (spamowe).
Aktualizacja ustanowiła nowe zasady pozycjonowania online. Poważnie zaczęła liczyć się: jakość treści publikowanej na stronie oraz jakość linków prowadzących do strony.
24 kwietnia 2012 roku, aktualizacja Google Penguin
Uderzenie w strony przeoptymalizowane, „napchane” słowami kluczowymi. Poszkodowanych zostało ponad 3,1% stron internetowych.
Kolejne mniejsze zmiany w algorytmie wprowadzane są z częstotliwością 500-600 rocznie, celując w tworzenie treści na stronach, definiując kodeks „postępowania” online, który wytycza drogę dla osób pozycjonujących strony, sklepy www. Liczy się między innymi oryginalna, angażująca treść.
2014-2015
Od miesięcy mobilność stron, responsywność sklepów internetowych, jest jednym z czynników wpływających na szybkość ich pozycjonowania online. Kulminacja ma nastąpić 21 kwietnia 2015 roku, gdy zostanie wprowadzona w życie aktualizacja Google celująca w mobilność stron i sklepów internetowych, we wszystkich językach stosowanych w internecie.
Mobilność to zarówno ich responsywność jak i szybkość otwierania się podstron.
Jeśli Twoja strona, sklep internetowy nie są responsywne, możesz spodziewać się spadku liczby wyszukiwań na stosowane słowa kluczowe w związku z obniżeniem pozycji w wyszukiwaniach google.
Ale to nie wszystko. Według czołowych marketerów świata online, jak Neil Patel, nadchodzący update jest ważniejszy niż Panda wprowadzona w życie 23 lutego 2011 roku, która poruszyła świat online w posadach.
Gdy twoja strona nie jest przyjazna smartfonom i tabletom, czynnikami jakie trzeba wziąć pod uwagę jest responsywność i szybkość otwierania się podstron.
Responsywność, responsywny sklep internetowy, to dynamiczne dostosowywanie się każdej podstrony do rozdzielczości wyświetlacza na którym oglądana jest strona: PC, smartfonu, tabletu, laptopa, Mac’a etc.
Szybkość strony to czas liczony w sekundach, w jaki każda podstrona Twojej witryny www potrzebuje na otwarcie w wyszukiwarce. Można ją sprawdzić korzystając na przykład z Google Speed Test.
Szybkość stron opisaliśmy w artykule Zwiększ szybkość sklepu www
Co zrobić
Aby przyspieszyć stronę, zwróć uwagę na ilość RAM’u, jaki przewidziany jest dla wykonania jednego procesu twojego sklepu internetowego na Twoim serwerze,
- Przenieś stronę na szybszy serwer (polecamy Zenbox).
- Połącz stronę z serwisem CDN (opisaliśmy ten proces w artykule Jak połączyć stronę z serwisem CDN) by przenieść zdjęcia w chmurę.
- Popraw kod js, css strony.
Zwlekanie z wprowadzeniem omówionych powyżej zmian może stronie www zaszkodzić. Mobilna aktualizacja Google wchodzi w życie 21 kwietnia, ale responsywność strony powinna być do tego czasu dostosowana, zaś szybkość poprawiona.
Po wprowadzeniu responsywności strony i zwiększeniu jej szybkości, należy ją zgłosić w Google Webmaster Tools do ponownego rozpatrzenia przez roboty google, wybierając dostępność strony zarówno na komputerach stacjonarnych jak i smartfonach i tabletach.
Zgłoś stronę, nawet jeśli wykonałeś już to wcześniej, ponieważ wprowadzone przez Ciebie zmiany zostaną szybciej zaindeksowane przez Google, tak by w chwili aktualizacji algorytmu Twoja strona była odznaczona jako spełniająca wymagania.
W ten sposób możesz zyskać na aktualizacji, osiągając lepsze wyniki w wyszukiwaniach w porównaniu do czasu sprzed aktualizacji.
Powiedzmy sobie szczerze: Wielkie aktualizacje algorytmu Google uderzają w strony o niepewnej reputacji. Gdy budujesz dobrą treść, tworzysz stronę z myślą o szerokim gronie odbiorców, korzystających ze stron na różnych czytnikach treści (telefony, tablety, komputery), aktualizacje zamiast szkodzić, pomagają Ci w pozycjonowaniu strony.
By uczynić stronę responsywną najlepiej skorzystać z pomocy specjalisty który szybko dostosuję Twoją stronę do różnych rozdzielczości ekranu. Jeśli nie wiesz jak dostosować stronę do pełnej responsywności, nasi eksperci mogą Ci w tym pomóc. Skontaktuj się z nami
Treść stworzona w oparciu o doświadczenie własne oraz:
http://googlewebmastercentral.blogspot.com/ http://goo.gl/inPt4h
http://www.wired.com/ http://goo.gl/H69f7v
http://moz.com/ http://goo.gl/8ObDzu
http://www.quicksprout.com/ http://goo.gl/3mtgZi