Winston Churchill, słynny premier Wielkiej Brytanii, powiedział:
Cesarstwa przyszłości są cesarstwami umysłu.
Być może jesteś już człowiekiem sukcesu: zamożnym, spełnionym zarówno w sferze życia osobistego jak i zawodowego, a Twoja praca czy biznes jest Twoją pasją. W dodatku zawdzięczasz te osiągnięcia sobie, swojej skuteczności, a nie na przykład szczęśliwej wygranej w Totolotka. Jeśli tak, to pewnie poznałeś już główną zasadę sukcesu, jaką jest wyznaczanie celów i ten artykuł Cię nie zainteresuje.
Jeśli jednak z zazdrością patrzysz na osoby podobnego pokroju i zastanawiasz się, co zrobić, by im dorównać, to pewnie wcześniej nie czytałeś wypowiedzi Napoleona Hilla, nawiązującej do dążenia do celów:
Wygrywa tylko ten, kto ma jasno określony cel i nieodparte pragnienie, aby go osiągnąć. Napoleon Hill Share on X.
Być może ten artykuł będzie pierwszym krokiem, który pomoże Ci zmienić Twoje życie na lepsze.
To jest Twoje życie
Tadeusz Niwiński swoją pierwszą książkę „JA”, wydaną w 1993r., a poświęconą samorealizacji i osiąganiu sukcesów zadedykował „Wszystkim, którzy urodzili się bez instrukcji użycia”. Była to jedna z pierwszych publikacji w Polsce dotycząca tej tematyki i do dziś nie straciła na aktualności. Nie mamy bowiem wpływu na to, w jakiej rodzinie i w jakim miejscu przychodzimy na świat. Na starcie w życiu jedni mają łatwo, inni trudniej. Jednak, to jak nasze życie potoczy się dalej, w dużej mierze zależy od nas samych, od tego, jak je wykorzystamy. Potrzebna jest do tego wiedza i jej wdrażanie w życie. Dążenie do celów jest ważnym elementem tej wiedzy, bo, jak powiedział Brian Tracy:
Jeśli nie ustalasz celów dla siebie, jesteś skazany na pracowanie przy osiąganiu celów kogoś innego.
Oni osiągnęli sukces
Brian Tracy wyznaczanie celów wykładał na kursie w Kanadzie, w którym uczestniczył wspomniany wyżej Tadeusz Niwiński, obecnie znany trener rozwoju osobistego i autor 8 książek. Wdrożenie w życie zdobytej wiedzy, polegające między innymi na wyznaczaniu celów i ich realizacji pomogło mu odkryć, co kocha robić i awansować z pozycji nieznanego, polskiego emigranta w Kanadzie do roli, w jakiej od ponad 20 lat z radością się realizuje pisząc książki i prowadząc corocznie w Polsce kursy dla swych rodaków.
Również sam Brian Tracy, startujący z pozycji pracownika fizycznego bez matury, jest dowodem na to, jaką można przejść metamorfozę i co można osiągnąć w życiu, realizując cele, a nie tylko wygłaszając pobożne życzenia. Ten znany obecnie mówca, wykładowca, autor wielu podręczników i prezes Brian Tracy International powiedział między innymi:
Cele, które nie są zapisane, są tylko życzeniami.
Jeśli to, co robisz nie zbliża Cię do Twoich celów, oznacza to, że Cię od nich oddala.
Metoda smart – 5 kroków
Z Brian`em Tracy wyznaczanie celów jest o tyle proste, że w sieci dostępne są jego darmowe e-booki, z których można czerpać wiedzę na ten temat. Jedyne, o czym trzeba pamiętać, to fakt, że aby osiągnąć pożądane efekty niezbędne jest przejście od teorii do działania.
Sporo z wiedzy popularyzowanej przez Briana Tracy zostało przeniesione do metody smart, którą chcę tu przedstawić. Jej nazwa powstała z pierwszych liter angielskich słów, które określają 5 najważniejszych kroków niezbędnych przy formułowaniu celów. Dodatkowo, z tego akronimu powstało kolejne angielskie słowo „smart”, które oznacza między innymi przymiotniki: mądry, bystry. Nic więc dziwnego, że metoda smart jest wykorzystywana w teorii zarządzania. Jeśli Ty też ją zastosujesz, to być może okaże się, że jesteś o wiele bardziej bystry i skuteczny niż dotychczas uważałeś myśląc o sobie.
Każdy, kto ma do czynienia z internetem zauważył, że zakupy przez internet w znacznym stopniu zastępują te tradycyjne, w sklepach stacjonarnych. Być może i Tobie przemknęła kiedyś myśl, że warto by założyć sklep internetowy WWW. Niestety, na pomyśle się skończyło. Przyjrzyj się zatem metodzie smart i wprowadź w życie sprzedaż w internecie.
Na 5 kolejnych kroków dotyczących prawidłowego formułowania celów składają się następujące słowa, określające konieczne działania:
• SPECIFIC – cel powinien być konkretny, szczegółowy, tak aby na pewno jego zrealizowanie nie budziło żadnych wątpliwości, że osiągnęło się dokładnie to, co było w planach. Zatem nie: fajnie byłoby zarabiać na sprzedaży w internecie, ale raczej: jestem właścicielem dochodowego sklepu internetowego WWW z odzieżą sportową, który przynosi mi 5 tys. zł miesięcznie dochodów. Ważne, aby cel sformułować w pierwszej osobie i w formie dokonanej, tak jakby to już się stało. I najważniejsze: CEL POWINIEN BYĆ ZAPISANY, bo inaczej to wciąż będzie tylko pobożne życzenie. Należy go też codziennie czytać.
• MEASURABLE – mierzalny, stąd podana w poprzednim punkcie konkretna kwota przychodów.
• ACHIEVABLE – osiągalny, to znaczy z uwzględnieniem pewnych realiów, szczególnie czasowych, tzn. bez zbytecznej brawury, że, przykładowo, już od jutra mam ten sklep i osiągam niebotyczne dochody. Przy czym nie należy narzucać sobie nadmiernych ograniczeń finansowych, bo jak cel jest już zdefiniowany, to środki finansowe na jego realizację „jakoś” udaje się zdobyć uczciwą drogą.
• RELEVANT – istotny dla „właściciela” celu; jeśli ktoś nie znosi sportu, ani nie interesuje się modą, to raczej sklep z odzieżą sportową będzie go nudził; lepiej, żeby temat celu był atrakcyjny nie tylko z powodu potencjalnych dochodów, ale również budził pozytywne emocje. Bardzo ważne jest też, aby postawiony cel był zgodny z wyznawanymi wartościami. Jeśli cel budzi wewnętrzny sprzeciw, to chociaż może Ci przynieść krocie, na pewno podświadomie będziesz pacyfikować jego osiągnięcie.
• TIMELY DEFINED – z podaniem terminu jego realizacji. Jest to bardzo istotny element stawiania i realizacji celów. Jeśli nie określimy terminu, to może to oznaczać „na święty nigdy”, bo zawsze znajdą się ciekawsze czy wymagające mniejszego wysiłku zajęcia niż realizacja prac nad naszym celem. Istotne jest określenie terminów cząstkowych, dotyczących realizacji kolejnych etapów zmierzających do osiągnięcia celu i nadzorowanie ich realizacji. Oczywiście nie należy załamywać się, gdy jakiś termin zostanie przekroczony, tylko zaktualizować kolejne terminy. Nie wolno sobie też nadmiernie folgować w tych „poślizgach”.
Badania przeprowadzone dwuetapowo (1979r. i 1989r.) na grupie studentów ostatniego roku na Harvardzie wykazały, że tylko 3% spośród nich miało swoje cele sformułowane na piśmie, 13% „w głowie”, reszta nie miała zdefiniowanych żadnych celów. Po 10 latach okazało się, że te 3% z zapisanymi celami osiągnęło 10-krotnie wyższe dochody niż pozostali.
Powodzenia!